Dag 4 t/m 7 : Sax tot Albacete - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Henrie Jacobs - WaarBenJij.nu Dag 4 t/m 7 : Sax tot Albacete - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Henrie Jacobs - WaarBenJij.nu

Dag 4 t/m 7 : Sax tot Albacete

Door: henriejacobs

Blijf op de hoogte en volg Henrie

12 Maart 2012 | Spanje, Alicante

Dag4:Sax-Yecla 42km.
Alweer een prachtige dag om te wandelen. Begint koud maar na half 10 loop ik mijn T-shirt. Eigenlijk wilde ik vandaag de helft lopen maar alle tel. geven geen gehoor of ik krijg te horen dat er geen plaats is. Achteraf blijkt er een congres in Yecla te zijn waardoor alles vol zit... Tot Villena gaat alles prima en is het landschap afwisselend met alweer kastelen die van km´s ver te zien zijn. Maar daarna beginnen de problemen voor mij. De laatste 24km. gaan over een oud treintracé en gaat kaarsrecht naar Yecla. Bovendien begint de zon te branden en mijn voeten gaan zeer doen. In Yecla aangekomen zit alles vol behalve een duur hotel. Ik besluit te liften naar het volgende dorp om de volgende dag terug te gaan maar dat blijkt achteraf gevaarlijk te zijn, zeker als man in het donker (het is inmiddels 7 uur..) Ik blijk geluk te hebben dat geen boze Spanjaard gestopt is maar de wegwerpgebaren waren duidelijk genoeg. Uiteindelijk ga ik naar het voor mij te dure hotel en kom doodmoe en met overbelaste voeten aan. Ik dring aan op korting en gratis ontbijt. Ik ben tenslotte een peregrino en heb weinig geld te besteden. Zo werkt dat hier.

Dag 5: Yecla-Montealegre del Castillo.27km.
Je raadt het al, alweer een kasteel in zicht. Vandaag de naweeen van de pijnlijke voeten. Gelukkig herstellen die zich wel en loop ik geen blaren. Wel 8 pleisters op diverse plekken, werkt prima. VAndaag door bergachtig gebied, totaal verlaten, alleen boerenland, olijven, druiven en voor mij onbekende gewassen. Het is hier kurkdroog, 100 dagen geen regen gevallen. Ik kom aan in een prachtig bergachtig dorpje met schitterend ingerichte kerk en slaap in gratis refugio die in een voormalige slachterij is. Een oud vrouwtje brengt me eerst naar het gemeentehuis voor mijn nodige stempel in mijn caminopaspoort en brengt me dan naar mijn slaapplek. Ze is oud maar ik moet moeite doen om haar bij te houden, niet te geloven zeg. Ik heb inmiddels geleerd dat ik eerst het vertrouwen van iemand moet inwinnen en die vervolgens laten bellen naar mijn volgende onderkomen want dat zelf bellen werkt niet zo goed. Ze praten veel te snel en onduidelijk terug. Maar zo werkt het prima. Ook vandaag weer in de plaatstelijk kroeg, lekker eten,praatje maken en laten bellen naar volgende slaapplek.

Dag6: Montealegre del Castillo-Pétrola 28km.
Onderweg had ik een splinternieuwe uitgave van de Camino Sureste gekregen als geschenk van een beheerder van refugio. En nu blijkt dat deze route dit jaar verlegd is, wel veel mooier over bergachtige paadjes ipv langs de verharde weg maar wel 5km langer dan verwacht. Maar het staat allemaal heel goed aangegeven vandaag wat overigens in de dorpen en steden niet te zeggen is. Daar werk ik met kompas en kaart en zoek me een uitweg naar mijn volgende bestemming. Ik loop door een mooi heuvelachtig gebied over onverharde paden en na 7 uur wandelen kom ik tevreden en zonder pijnlijke voeten aan in Pétrola waar ik zal slapen in een zaaltje naast de kerk. OP een doorzakbankstel waar ik erg tegenop zie omdat ik net twee dagen geen pijn in mijn rug voel en vrees dat dit niet goed gaat verlopen. Ik besluit de engeltjes aan te roepen zoals Nelly me had aangeraden. En enkele uren later komen er twee pelgrims aanlopen. Een Nederlandse vrouw en een Spaanse man die elkaar hebben leren kennen tijdens een andere Camino. Aangezien er maar één doorzakbank is, besluit de Spanjaard een aantal telefoontjes te plegen en vraagt of ik mee wil gaan want hij heeft een slaapplaats gevonden met echte bedden maar daar mag je alleen als groep komen en twee mensen tellen niet als groep. Ik wil mee gaan als het me niet veel gaat kosten zeg ik. En zo geschied. Ik krijg een uitstekende maaltijd, een gezellige avond waarin ik mijn Spaans kan oefenen omdat de Nederlandse vrouw me daarbij helpt én slaap heerlijk in een bed.

Dag7: Pétrola-Albacete 36km.
Na 6 uur slapen vertrek in de vrieskou naar Albacete. Tja, je moet maar laat gaan slapen en de volgende dag veel km´s moeten maken. We zitten hier op 900meter hoogte en de rijp staat op de gewassen. Ik heb alle lagen kleren en jas aan en stop mijn handen in mijn jas van de kou. Drie uur later loop ik alweer in mijn T-shirt, zo snel gaat het de opkomende zon. Ik loop dat een drassig gebied met veel watervogels.Een groep ooievaars vliegt over me heen. Geweldig om zo de dag te beginnen. Het tweede deel van de route is het tegenovergestelde: ik loop urenlang langs een nieuw spoorwegtracé in aanleg met veel nieuwe bruggen en viaducten. Ontzettend saai helaas. 10km. voor aankomst zie ik de stad liggen en die km´s zijn toch nog pittig door de warmte en er is totaal geen schaduw door het open gebied. Na 10 uur wandelen kom ik aan in de stad en loop willekeurig een wijk in waar ik een goedkoop adresje vind voor twee nachten en ernaast ligt een café waar ik de avond doorbreng. Ook hier ontmoet ik weer interressante mensen en vliegt de avond voorbij.
Dag8: rustdag in Albacete. De eerste 192km zitten erop.
Ik ga veel foto´s op de site zetten dus genieten maar. Hasta luego, tot later...

  • 12 Maart 2012 - 10:44

    Pierre:

    Hoi Henri,
    Het eerste deel van de tocht Alicante-Albacete heb je al achter de rug.
    Geweldig om jouw verhalen te lezen.
    Het deel naar Toledo is vooral in het begin erg saai. Gelukkig kun je op de einde van de dag genieten van het spaanse leven. Buena suerte con el resto de su caminata.
    Toledo es una ciudad que esperar. Un precioso casco antiguo.
    Saludar Pierre

  • 12 Maart 2012 - 12:06

    Frans En Nelly:

    Hoi Henrie
    Heerlijk hoe dat werkt met de engeltjes...Je maakt wel veel kilometers op een dag, gaat dat zo door tot op het eind ?
    Loop je altijd alleen of loopt er wel eens iemand met je mee ?
    Prachtige foto's , vooral die met de bloesem aan de bomen en de kurkdroge grond met een prachtige blauwe lucht..
    Geniet van al het moois, doen wij hier ook door jou te volgen.

  • 12 Maart 2012 - 12:11

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrino Henrie,

    Je kiest wel een aparte (hoogbouw in het centrum) provinciehoofstad uit. Ik hoop dat je de kathedraal achter een van de vele flats kunt vinden! Henrie, ik heb een tip voor je: als je op je eindbestemming bent aangekomen zorg ervoor dat je veel water drinkt en fruit eet. Ga vervolgens op je bed liggen met je benen omhoog. Je kan bijv. je rugzak onder je voeten leggen. Zo kan je je afvalstoffen makkelijk kwijtraken. Ook kan je je benen in de richting van je hart masseren. Blijf zo minimaal een half uur liggen! Ook wil ik je vragen of je voor alle "meelopers" ook de naam van de refugio/hotel in je verslagen wilt plaatsen. Zij kunnen dan op Youtube kijken waar je slaapt danwel snurk! Geniet van elke stap...

    Buen Camino,

  • 12 Maart 2012 - 19:19

    Mirna:

    Leuk hoor, die foto's. Al lijkt zo'n lange weg zonder echt wat tegen te komen toch echt slopend. En dat ga je de aankomende tijd nog veel meer krijgen, succes dus!

    Wel heel leuk om te horen dat je zoveel mensen tegenkomt, en dat ze zoveel energie in je steken! Ben blij dat het Spaanse volk je zo goed bevalt !

  • 12 Maart 2012 - 20:47

    Yvette Jacobs:

    Die zonnige temperaturen in de middaguren klinken goed in mijn oren. Hier durft het zonnetje zich ook te laten zien, heerlijk. Dat maakt de dagen sowieso mooier.
    Mooi om nu van iemand anders de verhalen te volgen, ook al is het heel anders dan de verhalen die ik schreef.
    Knap dat je elke dag zo ver loopt, en dan ook nog opzoek moet gaan naar een goede slaapplek. Hopelijk heb je een voorraad pleisters meegenomen, en anders binnekort maar eens een dorpje opzoeken!
    Geniet ervan. Liefs uit NL

  • 13 Maart 2012 - 09:06

    Irene:

    Leuk om je verslag weer te lezen. Ik had ook niet aanders verwacht dat je de eerste week zonder blaren door zou komen! Nu de volgende 6-7 weken nog. Jij bent nu waarschijnlijk weer aan het lopen, dus ik zal nu toch ook maar eens uit bed komen (het is nu 10 uur).
    Groetjes!

  • 13 Maart 2012 - 09:07

    Crista Pearson:

    Wat een herkenning... Henrie, ook ik sliep op die doorgezakte bank in Petrola! Hoorde je de kerkklok die ieder uur twee keer hetzelfde aantal sloeg? Wat een fijne reis voor je, buen camino

  • 13 Maart 2012 - 17:47

    Ronald:

    Geniet van je rustdag.

  • 13 Maart 2012 - 18:43

    Kim :

    De gele wegwijzers bepalen de richting die je volgt, je bepaalt zelf de manier waarop je gaat. Je geniet duidelijk van de reis. Fijn om te lezen.

  • 14 Maart 2012 - 21:49

    Joost:

    Leuk om te lezen dat het goed gaat.
    Als ik die foto met de weg naar Petrola zie denk ik dat je echt petrol nodig hebt om daar te komen.
    Komt een vrouw bij de doctor van Kluun is nu op de TV. Je weet wel die aardige vent van dat TV programma.
    Is het overdag niet een beetje eenzaam als je daar helemaal alleen loopt?

    Veel suc6
    Gr. Joost

  • 17 Maart 2012 - 21:09

    Roeland Vd Fitness:

    Ha, die Henrie,
    Jij liever dan ik hoor! Knap werk, dat afzien met pijnlijke voeten, hitte en lastig te vinden slaapplaatsen. Maar de foto's zijn prachtig. Hou vol en nog heel veel mooie dagen.
    groet,

    roeland (fitness)

  • 18 Maart 2012 - 12:43

    Anja:

    Hoi Henry,
    Wat een avontuur. Balen van die pijnlijke voeten maar ja.......het was te verwachten. Wat een mooie kathedraal en wat een lange wegen. Gelukkig loop je lekker in de zon. Goed smeren anders beperken de blaren zich niet tot je voeten.
    Ik ben ook benieuwd of je de Paella kunt waarderen.
    Veel succes met de volgende kilometers en geniet met volle teugen!
    Warme groet, Anja

  • 18 Maart 2012 - 18:48

    Hilde (fitness):

    Hallo Henrie,
    Fantastisch jouw verhalen te lezen. Ik heb de indruk dat het af en toe zwaar is. Hou vol, geniet ervan en we blijven je volgen en zorg vooral goed voor jezelf.
    Hartelijke groet, Hilde (maandag fitness)

  • 18 Maart 2012 - 20:41

    André En Christine:

    Hoi Henrie,
    Weer een week verder en dus ook weer zeven dagen avontuur en ervaringen rijker. Fijn om te zien hoe je dit avontuur beleeft. Als we de verslagen lezen zouden we bijna zeggen pas op jezelf maar we weten ook dat je een ervaren en verstandige reiziger bent, dus het komt wel goed met jou. We sluiten dan ook maar af met je veel plezier en weer een voorspoedige week toe te wensen.
    Hou je taai. Groet uit Tungelder van Christine en Liasa, Rens en André.

  • 19 Maart 2012 - 21:30

    Miguel&Susana(Albac):

    Hi, Henrie (Enrique)! We hope your steps take you to were you want to go: Santiago de Compostela. Be happy in your way and we hope you'll come back at home with a smile on your face.
    Best wishes. Go strength and inspire you step by step (Camino). See you!

  • 19 Maart 2012 - 21:59

    Miguel&Susana(Albac):

    Sorry, we forget to translate it for your spanish learning...
    Perdona, nos hemos olvidado de traducir el texto para que puedas aprender español...

    ¡Hola, Henrie (Enrique)! Esperamos que tus pasos te lleven donde deseas ir: Santiago de Compostela. Se feliz en tu andadura y deseamos que regreses a tu hogar con una sonrisa en tu cara.
    Nuestros mejores deseos. Se fuerte y sientete inspirado con cada paso (Camino).
    ¡Nos vemos!

  • 19 Maart 2012 - 22:20

    Jan Jacobs:

    Veel plezier, Henrie! Leuk dat je zoveel contact hebt met de locals en andere lopers. Een tip: probeer je voeten elke avond meteen na het lopen te koelen, vooral de bovenkant. Zo voorkom je peesontstekingen, die je niet goed voelt aankomen en die je zeker niet verwacht omdat je conditioneel steeds sterker wordt na wekenlang lopen. Mucho suerte, hermano!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Alicante

Henrie

Actief sinds 21 Nov. 2011
Verslag gelezen: 1042
Totaal aantal bezoekers 53277

Voorgaande reizen:

05 Maart 2012 - 27 April 2012

Camino del Sureste

Landen bezocht: