Dag 38 t/m dag 43 (998 km) - Reisverslag uit Santa Marta de Tera, Spanje van Henrie Jacobs - WaarBenJij.nu Dag 38 t/m dag 43 (998 km) - Reisverslag uit Santa Marta de Tera, Spanje van Henrie Jacobs - WaarBenJij.nu

Dag 38 t/m dag 43 (998 km)

Door: henrie

Blijf op de hoogte en volg Henrie

16 April 2012 | Spanje, Santa Marta de Tera

Dag 38 Santa Marta de Tera-Mombuey 35km ( 834km)

Na een koude nacht vertrek ik om half 8 en arriveer om 5 uur. Ik tref onderweg 2 Franse pelgrims die ook in de albergue overnachten. (Ik zal ze nog vele dagen zien) Het blijft wederom droog en maar wel veel koude wind. Het is een mooie route, veel langs het water en heuvelachtig. Kom langs enkele dorpjes en vandaag wél koffie tussen de middag, heerlijk!
Een lange, vermoeiende dag maar voldaan aangekomen in de Albergue die bij de kerk ligt ( met de bijzondere unieke toren) De sleutel is af te halen t.o. de albergue die klein maar comfortabel genoeg is met 5 stapelbedden, douche en magnetron. (albergue municipal Calle la Iglesia tel 980642711) Mombuey was in de 12e en 13e eeuw een bolwerk van de Tempeliers en telt nu amper 500 inwoners. 's Avonds ga ik gezellig met de 2 Fransen eten in het dorp.

Dag 39 Mombuey-Pueblo de Sanabria 32 km (866km)

Ik kom door spookachtige bossen, donkere wolken vandaag en verlaten dorpjes. Het is een prachtige route qua natuur. De bergen zijn veelal mooi zichtbaar. De privé herberg van Puebla ligt op de route vooraan in het dorp. (CAsa Luz tel 980620268) Voor 10 euro een luxe herberg met alle voorzieningen. We zijn met 8 pelgrims, waarvan 3 fietsers. Met de anderen zal ik dagenlang optrekken. De wandelaars eten samen een zelfgemaakte maaltijd en tot bedtijd drinken we wijn. Het was een pittige bergachtige tocht maar na 9 uur wandelen voldaan en zonder pijn!

Dag 40 Pueblo de Sanabria-Lubián 30km ( 896km)

Na een onrustige nacht ( ik ben nog niet gewend aan de vele snurkers) ga ik in de halfduister van de ochtend op pad. Het is en blijft een kille, frisse dag met telkens dreigend weer. Af en toe een spat regen en hagel, verder droog. Het is de mooiste route van deze camino door de vele smalle paadjes, rotsen, vergezichten, beklimmingen en de vele kleine passerende dorpjes. Na 9 uur wandelen én een goede middagmaaltijd onderweg kom ik aan de rand van het dorpje (paar honderd inwoners) langs de gemeentelijke albergue. De deur is open en de stempel haal ik bij de gemeente later op de avond. Naast de 4 andere wandelaars die ik al ken, is er nu ook een Nederlandse fietser! Na 6 weken kan ik weer Nederlands spreken in dit land. We eten alle 6 samen een zelfgemaakte maaltijd en om half 10 gaat iedereen slapen.

Dag 41 Lubián-A Gudiña 24 km (920km)

Na prima ontbijt met koffie, eieren en yogurt ( wat een luxe) vertrek ik om half 9 en kom al om 3 uur aan in A Gudiña.
Ik realiseer me dat wij, de 4 pelgrims, waarschijnlijk samen aankomen in Santiago. Een Oostenrijker, 3 Fransen en de Hollander.
Toch loopt ieder overdag zijn eigen camino en gaat zijn eigen weg en zien we elkaar s avonds en zijn dan gezellig samen. Bij ons vertrek zien we besneeuwde bergen waar we ook over moeten... op 1200meter. De hele dag sneeuw, regen en veel wind. Toch komt ook de zon af en toe tevoorschijn. Het pad is vaak meer een rivier dan een pad. Ik passeer weer enkele kleine verlaten dorpjes. Het laatste deel van deze bergtocht gaat door verbrand gebied wat een trieste indruk geeft. Bij binnenkomst van het stadje (2000 inwoners) staat met een bord de Albergue al aangegeven. (Alb.de Xunta Calle Toural sleutel policia tel 696820722)

Dag 42 A Gudiña-Laza 35km ( 955km)

Vandaag in provincie Galicia met nog 227km te gaan door de bergen! Al om half 8 op pad tot half 5 ( weer 9 uur) Beslist de allermooiste tocht! De hele dag vergezichten op de bergen, dalen en prachtig bloeiende hellingen met heide in volle bloei. Alleen wilde het weer niet meewerken. Harde wind die me soms opzij blies en korte sneeuw en regenbuien die gelukkig niet de dag overheersen. Het grootste gedeelte gaat over asfalt maar dat stoort me totaal niet vandaag. Er is geen verkeer op de hele route! en het uitzicht is formidabel! Het enorme breed slingerende meer in de diepe dalen is imponerend. Na 20 km. de eerste stop in Campobecerros (heeft ook een albergue) waar ik een lange pauze neem. Daarna komt het mooiste deel van de dag, prachtige vergezichten van de bergen en dalen. In Laza een vrij nieuwe albergue. (sleutel en stempel alhalen bij het politiebureau tel 988422112 bij de rotonde) s Avonds ga ik met de 3 Fransen eten in het restaurantgedeelte van het café in het dorpje met zijn ruim 1000 inwoners. Het blijkt een uitstekende maaltijd voor 10 euro met een fles wijn erbij.

Dag 43 Laza-Xunquiera de Ambía 33km ( 988km)

Na een prima nacht ga ik om 8 uur op pad. Iedereen is al weg,ze lieten met slapen, zal het wel nodig hebben gehad. Het is vandaag zon, zon en zon. Wat een verschil met de afgelopen dagen. Het is weer een prachtige bergtocht met zeer veel afwisseling van bossen, heide, velden, rotsen en kleine mooie oude dorpjes waar nu wel de mensen te zien zijn ha, door het mooie weer natuurlijk.
Na wederom 9 uur kom ik moe maar zonder veel problemen aan in het dorpje met zijn mooie naam. De albergue ligt meteen vooraan in het dorp, goed aangegeven en de beheerder komt zelf met stempel. Luxe mooie grote albergue met zelfs een frisautomaat en luxe keuken.
De andere wandelaars van de afgelopen dagen zijn ook allemaal al hier.
Het is nu echt aftellen en vanaf nu nog enkel korte etappes en hoop ik zondag aan te komen in Santiago!!!
Hasta luego!!

  • 16 April 2012 - 17:09

    Henrie Jacobs:

    Af en toe is het voor pap toch wel moeilijk om zelf wat te posten, dus doe ik (Mirna, als in, dochter) het vandaag maar weer even voor hem. Veel leesplezier allemaal!

  • 16 April 2012 - 17:49

    Pierre:

    Hoi Henrie,

    Fijn te horen dat weer goed gaat met je enkel. Het zal je niet verbazen dat ik de route volg op de kaart en met google earth. Eerst de hoogvlaktes en nu de bergen. Je kom nu weer meer in de bewoonde wereld. Het weer is zoals vaak in de noord-west hoek van spanje de komende dagen niet zo best.
    Maar in Santiago schijnt gewoon de zon ook al is het bewolkt. Veel succes de laatste dagen.

  • 16 April 2012 - 17:50

    Frans En Nelly:

    Henrie
    heel veel succes en plezier met de laatste etappes

    Gr Frans en Nelly

  • 16 April 2012 - 19:17

    Jose:

    Lijkt me toch ook weer eens fijn om mensen om je heen te hebben. Goed om te horen dat je geen last van je enkel meer hebt, dus de laatste etappes gaan zeker lukken.
    Ik wens je nog mooie wandelingen en veel succes.
    Groetjes

  • 17 April 2012 - 06:23

    Crista:

    Henrie,
    Nog ff...en je tocht der tochten zit erop. Op naar het leven daarna!
    Succes met je thuisreis en hasta pronto.
    Crista

  • 17 April 2012 - 06:24

    Crista:

    Henrie,
    Nog ff...en je tocht der tochten zit erop. Op naar het leven daarna!
    Succes met je thuisreis en hasta pronto.
    Crista

  • 17 April 2012 - 11:56

    Myriam Nagelkerke:

    't gaat dus hartstikke goed henrie op deze reis. en dat je'een van je doelen bereiken zult is nu wel zeker.
    een van die doelen is het bereiken van de kaarsen in santiago. andere doelen verwoordt je niet zo in dit dagboek maar zul je vast wel vertellen als je terug bent.
    het lijkt mij een hele omschakeling voor jou en je gezin om weer terug te zijn en om te schakelen naar het gewone leven waar wij - schrijvers op dit dagboek - in zitten.
    good luck voor je in de komende dagen en een stormachtige groet uit middelburg waar de brillenglazen niet droog blijven.
    maar dat komt niet van het huilen...
    myriam

  • 17 April 2012 - 14:11

    Irene:

    Zoals Myriam al aangeeft: er is een lichte storm in Middelburg. Het waait en regent hier heel hard. Hopelijk heb je het nu beter in Spanje. Volgens mij voel je je wel helemaal in je element in de bergen! Fijn om je verhalen te lezen en ik kijk uit naar je thuiskomst.

    Groetjes,
    Irene

  • 17 April 2012 - 14:51

    Kim :

    Je beschrijft mooie omgevingen, wisselend weer en maakt dagelijks tochten van vaak 9 uur. Veel sterkte de laatste km. Doorzetter!

  • 17 April 2012 - 14:51

    Kim :

    Je beschrijft mooie omgevingen, wisselend weer en maakt dagelijks tochten van vaak 9 uur. Veel sterkte de laatste km. Doorzetter!

  • 17 April 2012 - 17:27

    Door Zasada Jacobs:

    De laatste loodjes, zwaar, maar zeker de moeite waard, als ik de verhalen zo lees. Heel veel sterkte en plezier de komende tochten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santa Marta de Tera

Henrie

Actief sinds 21 Nov. 2011
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 53230

Voorgaande reizen:

05 Maart 2012 - 27 April 2012

Camino del Sureste

Landen bezocht: