Dag17en18 Mora -Burguilllos de Toledo-Toledo 15km - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Henrie Jacobs - WaarBenJij.nu Dag17en18 Mora -Burguilllos de Toledo-Toledo 15km - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Henrie Jacobs - WaarBenJij.nu

Dag17en18 Mora -Burguilllos de Toledo-Toledo 15km

Door: henrie

Blijf op de hoogte en volg Henrie

22 Maart 2012 | Spanje, Alicante

Tja, ik wilde de bus nemen naar Almonacid de Toledo om de route daar op te pakken maar toen ik om 6 uur opstond en een kwartier later naar buiten liep, lag ik al bijna onderuit. Er was een flinke pak sneeuw gevallen, het was glad, er stond een flinke wind en het sneeuwde gestaag door. Ik weer snel naar binnen, beschermende kleding aangetrokken en naar de bushalte en neem de bus naar Toledo en zie onderweg wel waar het verantwoord is om te lopen. Het is spekglad en bij de haltes heeft de bus veel moeite om weer slippend op gang te komen. De omgeving is de eerste 15 km helemaal in een witte deken gehuld. Hier kan ik geen route vinden, laat staan lopen. Gelukkig zie ik halverwege Toledo dat het overgaat in regen, ha grapje. In Toledo wacht ik een half uur op een bus terug en neem die naar Burguillos de Toledo om zo toch nog 15km door de stromende regen en kou af te zien. Ja, een echte pelgrim en ik had wat kilometers gesmokkeld met die bus dus dit is mijn verdiende straf. Na Cobisa gaat het steil naar beneden en al gauw zie in de stad liggen. Een grandioos uitzicht op Toledo ligt voor me en zelfs de regen wordt minder en de kou voel ik niet meer. Toledo ligt strategisch op een berg van 100m hoog aan de rivier de Taag. Was vroeger van de 6e eeuw tot de 11e eeuw de hoofdstad van Spanje. Vele culturen zijn hier nog zichtbaar. Vooral het Moorse karakter is te zien in de vele zeer smalle kronkelende straatjes waar auto´s amper doorheen kunnen. Bij het naderen van de stad torent het Alcázar, de eeuwenoude burcht boven alles uit en is het symbool van het machtsvertoon. Ik loop trots over de historische brug Puente de Alcántara. Eeuwenlang hebben pelgrims hierover gelopen realiseer ik me en hetzelfde gezien en bewonderd wat ik nu voel. Ik loop naar het v.v.v. en vraag een plattegrond en een lijstje van de goedkopere slaapplaatsen. Ik ga naar pension Castilla in het zeer steile en smalle straatje Recoletas. Het ligt mooi centraal, is goedkoop en prima voor een pelgrim. Alleen heeft de beheerder de voor mij vreemde gewoonte om telkens mijn sleutel in te nemen bij vertrek. En halverwege de nacht klopt hij op de deur dat het water van het toilet blijft lopen. Maar ach, wat maakt het uit. Hier kan ik heerlijk een anderhalve dag rondlopen, het museum El Greco, de grootste schilder van Spanje, een Griek, bezoeken en de vele vele kerken en kloosters bewonderen. Ik neem in een kerk de vele trappen naar de torens en heb een prachtig uitzicht over de historische stad en omgeving. Ik heb nu tijd genoeg om mijn wasjes te doen, de site bij te werken en lekker veel slapen, eten en slenteren. Morgen wacht een lange dag, een nieuwe wandeldag.Hasta luego amigo´s

  • 22 Maart 2012 - 12:08

    Jaccoline Willemse:

    Ha Henrie,

    wat een mooie foto's, leuk om zo een beetje met je mee te reizen. Superstoer wat je doet, hou vol en veel plezier, dan heb ik weer plezier met lezen ;-)

    x Jaccoline

  • 22 Maart 2012 - 12:22

    Pierre:

    Hoi Henri, Toen wij in Toledo waren was het zonnig. Een prachtige stad zoals je al schrijft. De winter in centraal spanje kan hevig zijn. Inueve meses de invierno y tres de infierno — negen maanden winter, drie maanden hel, zeggen de Madrilenen.
    Na Toledo wordt het landschap ruiger en spannender. Veel wandelplezier

  • 22 Maart 2012 - 17:35

    Kim :

    Henrie, wat bijzonder een kaart te ontvangen vanuit Minaya, bedankt.

  • 22 Maart 2012 - 18:48

    Frans En Nelly:

    Wat een tegenstelling wat het weer betreft, eerst stralende zon en dan sneeuw en regen, hier is het stralend lenteweer en ik geniet er voplop van.
    Zo te horen geniet jij ook volop van je camino en brengt het je wat je ervan verwacht had ??
    Hopelijk kom je nog veel leuke mensen tegen..

  • 25 Maart 2012 - 12:00

    Martin Sleutjes:

    Hallo Henrie zo te lezen gaat het goed met je. dat is nog eens genieten z'n pelgrimstocht. Maar als ik zo lees lijk het wel een verkapte kroegentocht elke avond een leuk kroegje.(grapje) geniet nog van je tocht en nog veel plezier.
    Groetjes Martin

  • 25 Maart 2012 - 13:05

    Irene:

    Toen ik las dat je naar een museum van El Greco bent geweest was ik natuurlijk even heel erg jaloers! Hahaha. Zijn schilderijen zijn echt super mooi . Fijn dat je even lekker kon ontspannen en van de al het mooie in zo'n stadje kunt genieten. Veel succes.

    Groetjes uit Nauplio!

  • 25 Maart 2012 - 16:49

    Bea Smeets:

    Qua km heb ik je vandaag geëvenaard: vanaf Irenes kamer langs het kanaal door
    Walcheren naar Veere gelopen voor koffie met appelstrudel. Helaas kaart, navigatie en wandelschoenen vergeten.
    Ook Zeeuwen zijn echter zo vriendelijk als je jezelf opstelt. Via Zanddijk, Poppenkinderenburg, door wei- en akkerlanden terug "gestiefeldj". Heerlijke zonnige zondag dus, met nu Amy Macdonald, een welverdiend wijntje en m'n voeten omhoog, genietend.
    So long, goodbye!
    Bea

  • 25 Maart 2012 - 18:49

    Lisa Smeets:

    Hallo oom Henrie,
    De kaart is aan gekomen.
    Volgens mij van heel ver.
    Ik vind het heel leuk dat je nu nog aan mijn verjaardag hebt gedacht.
    Verder gaat alles nog zoals vroeger hier.
    Ik heb wel de Unicefloop nog gelopen en ik heb 25km gelopen en €220 opgehaald.
    Verder wens ik je nog een goede reis toe.

    Groetjes Lisa

  • 27 Maart 2012 - 16:44

    Door:

    Ha Henrie,
    Ik heb in één ruk alle reisverslagen doorgelezen! Als verslaggever van reizen zou je het goed doen!
    Heel leuk en inspirerend om jouw ervaringen zo te lezen. Op die lange tochten zul je jezelf ook weleens tegenkomen. Genoeg tijd voor bezinning nu.
    Hoe gaat het met jouw enkel? Hopenlijk niet verergerd.
    Sterkte ermee!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Alicante

Henrie

Actief sinds 21 Nov. 2011
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 53269

Voorgaande reizen:

05 Maart 2012 - 27 April 2012

Camino del Sureste

Landen bezocht: